Makan…makan…makan….

Kalau cerita saja pasal makan mesti terliur dibuatnya…. Hehehe
buKankah makan untuk hidup… eh,bukan… hidup untuk makan… eh, whatever la……



Biasanya masyarakat kita suka makan, betul tidak…. Mestilah betul…. Setiap kali berlangsungnya perkhawinan, pertunangan, majlis hari jadi, majlis doa selamat, dan seangkatan dengannya pasti ada kenduri makan-makan…. Sudah terbiasa kali…..ala maklumlah….

Apa yang bestnya pasal makan ni…mestilah best….pasti lagi best kalau ada makan percuma seperti kenduri-kenduri yang biasanya kita …..hehehe….

Terasa lapar pulak aku cerita pasal makanan ni…hehehe…

Apa yang penting kita perlu bijak mengambil makanan…. Jangan makan terlalu banyak…nanti obes pulak…. Dan jangan sesekali tidak makan pulak nanti gastrik….(dengar ni nasihat doktor hehehehe)

Rasulullah menyarankan agar perut manusia diisi dengan satu pertiga air, satu pertiga makanan dan satu pertiga lagi udara. Ini bukan saja bertepatan dengan metod ilmu sains dan kesihatan, malahan ia perlu diamalkan oleh setiap manusia. Insya-Allah, jika cukup jumlah yang disarankan Rasulullah itu, pasti kita bukan saja akan dapat berasa nikmat kenyang, malahan hidup kita akan lebih mendapat rahmat dan keredaan Allah.

Kebanyakan penyakit bermula daripada salah pilih makanan, termasuk makan secara melampaui batas. Dalam hadis Rasulullah, Baginda bersabda maksudnya: “Perut adalah sumber penyakit dan berpantang adalah sebaik-baik ubat. Biasakanlah setiap tubuh dengan apa yang lazimnya.”

Amalkanlah konsep ‘makan sebelum lapar dan berhenti sebelum kenyang’. Jangan pula diamalkan konsep ‘ makan sampai kenyang dan dah kenyang belum berhenti


0 comments:

Jom Tukar-Tukar Link