Amaran Kepada Pengguna Facebook : Sophos


FIRMA keselamatan internet, Sophos memberi amaran kepada pengguna Facebook supaya berwaspada dengan komplot penipuan yang menghantar mesej spam kepada rakan-rakan mereka di rangkaian sosial itu.

Sophos, menerusi blog yang disiarkannya lewat Isnin lalu, berkata ratusan ribu pengguna Facebook telah menjadi mangsa penipuan yang digelarnya sebagai ‘likejacking’.

Katanya, sesetengah pengguna Facebook menerima mesej seperti This man takes a picture of himself EVERYDAY for 8 YEARS dan ia telah mempengaruhi mereka untuk klik pada pautan yang disertakan.

Sophos berkata, apabila pengguna Facebook klik pada pautan berkenaan, ia akan muncul satu ruang kosong yang mengarahkan mereka untuk meneruskan klik ke bahagian mesej yang tertera ‘Klik di sini untuk seterusnya’.

Katanya, dengan meneruskan klik pada ruang yang menerbitkan mesej pertama pada Facebook itu, ia adalah sama seperti mencadangkannya kepada semua kenalan di rangkaian Facebook.

“Menerusinya, sudah tentu ia adalah seperti menghantar satu mesej, apabila kenalan anda melihat dan klik kepadanya, ia seterusnya akan merebak,” kata Sophos.

Minggu lalu, syarikat itu memberi amaran mengenai satu penipuan di Facebook yang memperdayakan pengguna untuk memuat turun satu perisian iklan, iaitu pakej perisian yang berkebolehan untuk memainkan secara automatik, memaparkan atau memuat turun iklan ke dalam komputer pengguna.

Ia juga adalah satu penipuan sama yang merebak di Facebook pada minggu sebelumnya yang membabitkan penghantaran tanda palsu tertera sexiest video ever, kata Sophos – AFP


0 comments:

Jom Tukar-Tukar Link